Trene sammen delte magemuskler

Det er lett å bli forvirret når man prøver å trene sammen delte magemuskler etter fødsel. Det som skaper størst forvirring, i hvert fall i media, er alle rådene man får rundt delte magemuskler/mammamage/rectus diastase. Unngå planke. Aldri situps. Du må gjøre fysioterapi. Fysioterapi funker ikke. Det går an å trene opp. Operasjon er det eneste som hjelper. Etc, etc. Ikke rart man ikke vet hvem man skal høre på.

Det går an å trene magemusklene sammen igjen
Men sannheten er at det går an å trene magemusklene sammen igjen, i de fleste tilfellene helt sammen. Selv om du nå kan stikke hele knytteneven inni magen. Selv om det er 5, eller 35 år etter fødsel. Ja det er mulig. Men i mange tilfeller, så skjer ikke dette med tradisjonell opptrening, selv om du tenker «knip opp», og «heis» og «glidelås» og alle mulige aktiveringsmetoder for å få koblet på kjernen og bekkenbunnen. Nei, du trenger noe som går mer grundig til verks, hvor du faktisk kan KJENNE magemusklene dras mot hverandre, og se resultater.

Det er det som er så annerledes med hypopressiv trening, man får faktisk dratt musklene på plass, samtidig som man styrker bindevevet imellom. Det kjennes godt, og det synes. Og det som er viktig her – målet er ikke nødvendigvis å få magemusklene helt sammen igjen – det er å få tilbake funksjonaliteten, styrken og støtten innefra.

Dessverre er det ikke så mye forskning ennå som beviser dette (jeg siterer noe nederst på siden her), og mens jeg og mange av oss jobber med saken, legger jeg igjen faktiske resultater av å trene opp diastaser eller delte magemuskler om du vil, noen er helt lukket, andre er på vei, men de fleste hadde fått beskjed om at operasjon var eneste utvei.

Hypopressiv trening fungerer. Vær så god.

 

 

 

 

 

  • Rial, T., Doyle-Elmer, K., & Keller, R. (2018). Transabdominal ultrasound in the assessment of abdominal and pelvic floor muscles during low pressure fitness. Herman & Wallace.
  • Ramos Gómez et al., (2018). Effect of a Hypopressive abdominal exercise program on inter-rectus abdominis muscles distance in postpartum. Br J Sports Med, 52(Suppl 2): A7-A26