Hva sier forskning om Hypopressiv Trening?

Hypopressiv trening brukes til veldig mye forskjellig verden over – du har mest sannsynlig hørt at det kan hjelpe med plager i bekkenbunnen og kjernen, men det er titusentalls helsepersonell og behandlere verden over som bruker det ifm behandling og rehabilitering bl.a. innen idrettsprestasjon, pusteproblematikk, MS, ryggskader, prostataproblematikk, og mye mer.

Hypopressiv trening har blitt brukt i over 40 år i land i Sør-Europa og Sør-Amerika, og sprer seg nå raskt i USA, Canada, Australia, Russland, og store deler av Asia. Det finnes flere og flere studier som viser hvor godt treningen fungerer, men forskningen på området har også en del utfordringer.

Det er viktig å se hele bildet, og selv om mange er opptatt av konklusiv forskning i Norge, så må vi først se på hvorfor det ikke finnes mer:

  • i land som feks Spania, Frankrike, Italia, der Hypopressiv Trening har vært lengst, har det ikke vært mye fokus på forskning, mest fordi teknikken er uten bivirkninger og uten stor inntjeningspotensialet, og da har midlene som kreves til store studier uteblitt
  • i disse landene har det også blitt slikt at helsepersonell har siden starten sett effekten av treningen på sine pasienter, og har da etter flere års klinisk erfaring ikke stilt krav til forskning når de selv har sette resultatene i så stor grad – man kan faktisk nesten ikke dra til gynekolog eller fysioterapeut i disse landene uten å få anbefalt Hypopressiv Trening, og det er en del av både fysioterpai, osteopati og jordmorstudiet i flere land, bla
  • når det gjelder for eksempel studier om bekkenbunnsproblematikk (fremfall, nedpress, lekkasjer) hos kvinner, så er formålet med «tradisjonell» opptrening å se en fortykning av muskulaturen – dette gir gode og klare forskningsresultater. Men Hypopressiv Trening jobber med hele funksjonen, samspillet mellom musklene og bindevevet, reduksjon av trykk og stabilisering av muskulatur. Musklene blir sterkere og tykkere ja, men dette er ikke hovedformålet med treningen. Det blir litt som å bedømme en fisk med hvor flink den er til å klatre opp et tre – man har rett og slett forskjellige formål med opptreningen, og en mye mer helhetlig tankegang når det gjelder funksjon
  • flere av studiene som er gjort er faktisk ikke gjort i samråd med en kvalifisert trener – pasientene har ikke blir instruert i riktig teknikk – og kan da ikke forventes å få gode resultater

Studier

Når det er sagt, så vil vi linke til noen studier som viser god effekt av hypopressiv trening på forskjellige områder. Studiene viser selvsagt også at vi trenger flere studier, og det er vi enige i!

Vi i Hypopressiv Trening Norge sender stadig bevis på kliniske resultater til forskere i Norge for at teknikken skal bli inkludert i studier. Foreløpig har ingen vist interesse i det, og det synes vi er utrolig leit. Men vi står på og fortsetter å vise hvor godt det fungerer, for det vil jo etter hvert bli slik det er i mange andre land, at har man sett og hørt nok bevis selv så forstår man at forskning kan være utfordrende å få til.

Her kan du lese et studie som ser på hypopressiv trening for å rehabilitere bekkenbunnen etter fødsel

Her om underlivsprolaps/fremfall og hypopressiv trening

Her finner du et studie om å behandle inkontinens med hypopressiv trening

Her kan du lese om hypopressiv trening når det gjelder å lukke delte magemuskler

Her kan du lese om hypopressiv trening brukt ifm rehabilitering etter gjennomgått prostatectomi

Det finnes selvsagt mye mer, men vi håper med dette å gi en god innføring i hvorfor det ikke ennå finnes bedre forskning, og hvilke utfordringer ligger på veien.

Det er viktig å påpeke at det finnes en del forskning av god kvalitet som viser at tradisjonelle opptreningsteknikker ikke fungerer for å rehabilitere skader i kjernen og bekkenbunn som feks fremfall (les om det her), nedpress, og delte magemuskler (mer om det her). Og til tross for dette er disse teknikkene nesten det eneste man får anbefalt.

Vi tenker at det er på tide at man er åpen for flere behandlingsalternativer og for å finne det som er mest tilpasset det enkelte mennesket som trenger hjelp.

Fordelen med Hypopressiv Trening er at det:

  • ikke er invasivt
  • er uten bivirkninger (utenom i noen tilfeller/sykdomsbilder, derfor er det alltid viktig å jobbe med kvalifiserte trenere)
  • og relativt rimelig å lære seg

Sånn sett er det veldig lite risikofylt å prøve ut, og kan ha et hav av positive bivirkninger.