Hva er Hypopressiv Trening?

Hypopressiv Trening er helt ulikt det du har prøvd før av kjerne- og bekkenbunnstrening.

Gjennom en kombinasjon av pust- og holdningstrening, styrker du hele kroppen samtidig som du får tilbake funksjonen i bekkenbunn og kjerne.

Treningen gjør du i korte, effektive økter på under 15 minutter.

Kom i gang

Er Hypopressiv Trening noe for deg?

Denne treningsformen passer spesielt når du har:

  • smerter i rygg/bekken/skuldre/nakke
  • fremfall/underlivsprolaps og/eller nedpress
  • utfordringer med lekkasjer
  • delte magemuskler eller «gravid»mage
  • lyst til å trene opp kjernen til å være både sterk og funksjonell
  • ønske om å få mer utholdenhet innen idrett
  • som mål å få en bedre holdning og en sterk og stabil kropp
  • født, enten for 5 uker eller 50 år siden
  • plagene nevnt ovenfor uten å ha født

Hvordan fungerer det?

De fleste får beskjed om at plagene skyldes en lokal skade.

«Diastase kommer av skadet vev mellom magemusklene» eller «fremfall er en skade i vevet i skjeden» og «lekkasjer skyldes for svak bekkenbunn».

 

Sannheten er at disse plagene kommer fra en sammensetning av hvordan du:

  • bærer kroppen,
  • puster
  • fordeler trykket i buk og bekken
  • reagerer på belastning

Det meste som tilbys av opptrening og behandling er som et plaster – mens Hypopressiv Trening hjelper deg gjøre noe med rotårsaken til problemene.

Slik at du kan få en kropp som fungerer også når du må løpe etter bussen.

Med Hypopressiv Trening tar du problemet ved roten

Du får:

mindre trykk i magen, brokk, delte magemuskler, fremfall og ryggprolaps er symptomer på feil fordeling av trykk

automatisk respons i kjerne og bekkenbunn, du skal ikke huske å knipe før du nyser, løfter eller går opp trappa

styrket bindevevet, det er ikke bare musklene som trenger å styrkes

trent alle de små musklene du ikke får tak i bevisst som for eksempel når du gjør knipeøvelser

Teknikken er sammensatt og krever grundig opplæring for at den skal være både effektiv og trygg, det er derfor det er viktig å jobbe med en kvalifisert trener.

Dersom du er gravid, har navlebrokk, høyt blodtrykk eller Crohn’s sykdom MÅ treningen tilpasses for å være trygg.

En sertifisert hjelper deg til å tilpasse treningen og unngå videre skader.

Hvor kommer Hypopressiv Trening fra?

Hypopressiv trening har røttene sine i gamle yogatradisjoner. Som er videreutviklet og satt i system til å bli en helhetlig opptrenings- og rehabiliteringsteknikk.

Det ble først brukt i Frankrike på 80-tallet av medisinsk personell i regi av legen Marcel Caufriez for å behandle kvinner etter fødsel. Målet var å kunne behandle bekkenbunnsdysfunksjon (som lekkasjer, fremfall/nedpress og for stram bekkenbunn) på en ny og mer effektiv måte.

Senere så Tamara Rial og Piti Pinsach fra Spania behovet for å utvikle en treningsteknikk som kunne brukes til å forebygge og behandle skader og problemer i bekkenet og bekkenbunnen, også utenfor en medisinsk setting, og som ikke krevde et besøk til legen for å lære seg. De videreutviklet Low Pressure Fitness, og har utdannet tusenvis av instruktører over hele verden de siste 30 årene.

I mange land verden over, er hypopressiv trening en standard del av tilbud hos fysioterapeuter, gynekologer, urologer, og jordmødre, og noe av det første som tilbys når det oppstår plager etter fødsel, overgangsalder eller belastningsskader.

 

Hypopressiv Trening Norge ble startet i 2018 og har siden da trent opp over 6000 kvinner, menn og barn i Norge og i hele verden.

I 2019 slo topptrenerne i over 20 land seg sammen for å danne International Hypopressives Council.

Dette er verdens første institusjon til å tilby kvalitetssikret utdannelse og sertifisering innen teknikken, og med dette garantere den høyeste kvaliteten og ekspertisen hos sine trenere.

Sadie Lawler, som tok Hypopressiv Trening til Norge, er etablerende medlem i IHC, og holder kurs for behandlere og trenere som vil sertifiseres.