Kroppen skal ikke «bare være sånn» etter å ha fått barn!

av | aug 2, 2021 | hypopressiv trening | 0 kommentarer

Hver eneste dag trener jeg opp kvinner fra skader og plager de har fått høre det ikke går an å gjøre noe med. De fleste begynner å fortelle meg om plagene ved å si ”det er det vanlige”, ”det er ikke så ille”, ”det er mange som har det verre”, og liknende utsagn.

Etterhvert som vi fortsetter kartleggingen av kroppen kommer det frem at mange sliter med inkontinens, nedpress, ubehag og smerter i skjeden, vondt i bekkenet, i ryggen, store delte magemuskler som gjør at de ikke føler seg stabile i kroppen og som gjør at folk spør om de er gravide igjen.

Mange av de som starter med å si ”det er ikke så ille” har så heftige plager at jeg lurer på hvordan de har klart å gå så lenge uten å gå på en smell.

Så mange får ikke hjelp

Det verste er at mange av de har vært hos fastlegen, gynekologen, fysioterapeuten etc og fått beskjed om at ”sånn er det bare”, og at de ikke kan forvente mye bedring. Mange føler seg avvist, og mange føler også at de blir klandret for å klage over ingenting.

Jeg vet at jeg følte meg slik, da begge skjedeveggene hadde falt frem, og jeg hadde konstant nedpress, klarte ikke å stå eller gå uten smerte, selv da fikk jeg beskjed fra mange om at det ikke var så ille. ”Det går seg til”, sa de. Det gjorde det ikke.

Heldigvis for meg, ga jeg meg ikke og fant Hypopressiv Trening.

Da jeg fødte fikk jeg alvorlig underlivsprolaps. Selv om plagene var skikkelig ille ble jeg bare avvist og ikke tatt på alvor – «knip og kom tilbake når det er gått et år» fikk jeg høre

Et annet perspektiv..

Bare for å gi deg et annet perspektiv, tenk ett øyeblikk om menn hadde kommet til legen, og sagt at ”penisen føles som om den holder på å dette av”, ”jeg må holde inn ballene og trykke på perineum for å tømme blære og endetarm”, ”jeg har konstant vondt i penisen”, etc. Tror du en eneste mann ville fått en klapp på skulder og fått høre ”sånn er det bare etter å ha født barn, det går seg til, hvis ikke kan vi alltid operere, det er ikke sikkert det blir helt bra, men du har jo tross alt fått barna dine, så din livskvalitet er vel ikke så viktig?”. Nei. Det hadde ALDRI skjedd. Så det bør ikke skje kvinner, i 2021, i «verdens mest likestilte land».

Lukke magemusklene, bli kvitt nedpress og lekkasjer, bli frisk fra rygg og bekkensmerter… det er mulig med en helkroppstilnærming som hypopressiv trening!

Du kan bli frisk

Fordi det finnes så mye du kan gjøre for å bli bra. I min erfaring er Hypopressiv Trening den mest effektive, trygge måten å få kjernen, bekkenbunnen og underlivet på plass etter fødsel eller belastning. Det vi oftest får beskjed om er knipeøvelser, men det er dessverre fordi helsevesenet mangler gode verktøy for å hjelpe de som sliter. De som opplever plager etter fødsel eller overgangsalder har oftest mangel på automatisk funksjon i kjerne og bekkenbunnen, og da nyter det ikke å bare prøve å styrke noen få muskler. Det skal en helkroppstilnærming til.

Hvis du vil lære mer om hvordan Hypopressiv Trening fungerer helt ulikt det du har prøvd før, kan du lese litt her og her. Men vit dette, uansett hva du har hørt, hva du har fått fortalt, eller hvor lenge det er siden du har gått med plagene dine, så går det an å bli bedre.

Sadie Lawler

Sadie Lawler

Jeg heter Sadie, og jeg driver Hypopressiv Trening Norge. Jeg er ekspert på rehabilitering av fødsels- og belastningsskader. Jeg tok med hypopressiv trening til Norge da jeg ikke fikk hjelp med mine egne fødselsskader, og ble endelig frisk med hypopressiv trening. Jeg brenner for at alle de som trenger det skal få hjelp, og en kropp som fungerer gjennom alle livets faser.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte innlegg